Voor het grootste deel, van de 92 VWO5 studenten van het Udens College, was het een eerste kennismaking met ondernemen. De jaarlijkse cultuurdag werd dit jaar in een ondernemend jasje gestoken door Kunst&Co in samenwerking met ’t Handelshuys, Studio Edison en Misfits. Hoewel er toch ook al één jonge ondernemer in de zaal zat die al twee jaar zijn eigen webdesign en webhosting bedrijf heeft, was het voor de andere jonge ondernemers in de dop een creatieve dag vol dromen, durven en doen.
Na de aftrap door lokale ondernemers Benito van Dijk, Pablo Slenders en Imke de Korte ontvingen de studenten een fictieve brief van het Ministerie van Creatieve zaken met de opdracht om in groepen een culturele onderneming met een cultureel concept op te zetten. Na de eerste brainstormsessies en uitingen op papier volgde een inspiratie boost door tien ondernemers vanuit o.a. Misfits en ’t Handelshuys. Deze ondernemers waren vervolgens beschikbaar voor de studenten om hun creatieve concept te finetunen. Ze werden geholpen met o.a. logo ontwerp, promotie filmpje en strategisch advies.
Tegen het eind van de middag begon de spanning te stijgen toen de drie koppige jury, Janneke van Summeren (directeur Kunst&Co), Maud van de Weem (gemeente Uden) en Gijs de Louw (directeur Compass Uden) elk groepje langs gingen om naar de pitch over hun bedrijf en concept te luisteren. De jury werd verrast door hele diverse pitches over o.a. een Dive-in bioscoop op het water, een attractiepark op Bedaf, Club 0.0 voor jongeren die nog geen alcohol mogen en een bijles concept met grote opschalingsmogelijkheden. Het uiteindelijk winnende concept was WorldStreet Foodmarket, waar verschillende culturen via eetkramen “van elkaar kunnen proeven”. Zij wonnen een workshop naar keuze van een van de ondernemers uit ’t Handelshuys.
Al met al een ondernemende dag vol creativiteit en inspiratie. Een eerste kennismaking met ondernemen voor de ondernemers van morgen.