HLO worstelt met imago

De HLO zit met een uitdaging. Want de naam ‘Hybride LeerOmgeving’ dekt de lading eigenlijk niet (meer). Veel beter zou een optie zijn als ‘MaashorstGroeit’, want die naam bevat alles waar de organisatie voor staat: verbinding, groei, ontwikkeling, dynamiek… En wie zo aan zijn reputatie sleutelt, moet zich eigenlijk opnieuw voorstellen. Daarvoor tekenen kwartiermaker Marga Huijbregts en marketingadviseur Marc van der Wielen.

 

Marc (Lab101) legt uit dat HLO een groeiplaats is voor werk en talent. “Een platform dat als doel heeft om de toekomstige gemeente Maashorst te faciliteren als aantrekkelijke regio om te werken. En: een gemeente waarin ‘blijven leren’ vanzelfsprekend is. Want ontwikkelkansen zijn onmisbaar als je een aantrekkelijke werkplek wilt zijn. Om die kansen te creëren, heb je zowel het bedrijfsleven, als het onderwijs en de lokale overheid nodig. Die drie O’s komen samen in onze organisatie.”

Marga sluit aan: “Ondernemers willen een stevig aanbod aan talentvolle arbeidskrachten; werknemers zoeken aantrekkelijk werk met groeikansen en studenten leren het beste in praktijkgericht onderwijs. Dat kunnen we bereiken via een gezamenlijke inspanning van ondernemers en onderwijs. Het resultaat: ondernemers halen meer resultaat uit hun huidige en toekomstige medewerkers en investeren zo nú al in hun toekomst.”

 

Bloemen laten bloeien

HLO ziet om zich heen verschillende initiatieven die zich richten op talentontwikkeling. Als voorbeelden noemen ze Campus Uden, Maakplaats Uden, Startersloket Misfits, Maashorst Academie en nog veel meer. “Stuk voor stuk prachtige initiatieven”, stelt Marga. “Hoe mooi is het als we hen één platform kunnen bieden, waar in contact kunnen komen met elkaar en met het bedrijfsleven! Zo dragen we een steentje bij aan het laten bloeien van alle bloemen op het gebied van werk en talent.”

 

Leren en delen

Marc en Marga denken aan uitbreiding van het platform, bijvoorbeeld middels gamification en moderne technologie zoals VR en AI. Ook zien ze het online platform als een verzamelplek van cursussen en opleidingen. Deels door derden (zoals de eerder genoemde initiatieven), maar ook via de uitwisseling door lokale bedrijven. Een aansprekend voorbeeld is de succesvolle Challenger Sales-opleiding van Wiltec. Marga: “Die training ontwikkelde Wiltec in beginsel voor intern gebruik, gericht op senior accountmanagers die willen leren hoe je de klant van nu aanspreekt.” Wiltec bleek bereid te delen: het bedrijf stelt plekken beschikbaar aan derden. Marga: “Op deze manier kennis beschikbaar stellen aan anderen, dat is toch schitterend? En onze rol als HLO is het om dit soort partijen bij elkaar te brengen.” De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen accrediteerde de opleiding zelfs, waardoor deelnemers na afronding een officieel certificaat ontvangen.

 

Talent binden

Marga vertelt bevlogen over andere plannen. “Stel je een online prikbord voor, waarop bedrijven opdrachten voor studenten presenteren. Studenten kunnen daardoor, naast stage en afstuderen, praktijkgerichte leerervaring opdoen bij een interessant en uitdagend bedrijf; de bedrijven profiteren op hun beurt van hun kennis en inzichten van studenten over digitale uitdagingen, HRM-vraagstukken, enzovoorts. En wie weet binden bedrijven nú al wel de medewerker van morgen aan zich.”

 

Team van professionals

HLO ondersteunt ondernemers ook bij het binnenhalen van budget (voor leren en ontwikkelen) en bij het vormgeven van concrete vervolgstappen. Marga: “Onlangs kregen we budget vanuit MKB!dee toegekend. Met dit budget kunnen we écht een meerwaarde te creëren. We koppelen professionals aan de opdrachten voor studenten. Deze professionals zorgen voor een optimaal resultaat van de opdrachten door hun expertise. Zo boeien, binden en ontwikkelen we talent uit de verre omtrek, en verkleinen we de kans dat studenten na hun studie in de steden blijven plakken. Als zij zien dat er in de gemeente Maashorst een uitdagend leerklimaat heerst waarin ze zich volwaardig kunnen ontwikkelen bij boeiende bedrijven, profiteren we daar allemaal van.”

 

Facts & Figures

  • > 50 bedrijven
  • 8 onderwijsinstellingen
  • een netwerk van learning- & developmentspecialisten
  • 8 lopende projecten (samen met onderwijs en bedrijfsleven)
  • 12 locaties bij bedrijven voor bijeenkomsten (als het weer kan)
  • 22 Hogeschool Zuyd-studenten actief in onderzoeksrol
  • 130 gratis online trainingen beschikbaar
  • Gratis online assessment
  • Podcasts
  • Goede connecties met organisaties in de wijde regio
  • Financiële bijdrage van onder meer de gemeente Uden, gemeente Landerd, Provincie, RVO (MKB!dee) en Noordoost Brabant Werkt.