Maurik van den Heuvel over Dakar avontuur

Tijdens een goed bezochte bijeenkomst in de sfeervolle Orangerie Uden vertelt een van de leden van UOV De Kring over zijn avonturen tijdens de Dakar Rally in januari van dit jaar.

Maurik van den Heuvel reisde met een heel team en een groot aantal containers materieel naar Zuid-Amerika.

Maurik van den Heuvel vertelt
Om te beginnen laat Maurik ons een indrukwekkend filmpje van Dakar zien. Hierin zie je hoe het er vaak hard en ruw aan toegaat tijdens de rally, werkelijk om kippenvel van te krijgen. Aansluitend verteld Maurik over zijn passie en hoe die is ontstaan.

15 jaar geleden heeft hij al geroepen dat hij Dakar wilde gaan rijden. Toch was er altijd een excuus om het niet te doen. Kleine kinderen, drukte op de zaak, recessie en noem maar op. Tot hij besefte dat op deze manier zijn droom nooit uit zal komen. Dus kocht hij van zijn buurman Toon van Zutphen zijn eerste Dakar rallytruck.

Dan breekt de tijd aan van de voorbereiding op de rally waarbij men veel moet trainen om topfit te worden en 3 maanden lang geen alcohol mag drinken. Tip van Maurik aan iedereen om dit te doen als je 5 kg wil afvallen of lekkerder in je vel wilt zitten. In 2014 maakte Maurik zijn debuut met de DAF CF T4 Rallytruck in de Dakar Rally.

De Dakar spirit
Het Dakarspeedteam met navigator Peter Kuijpers, monteur Wilko van Oort en Maurik zelf als coureur worden als helden onthaald bij de start in Paraquay. Na deze feestvreugde wordt het de volgende 13 dagen echt afzien. De etappes zijn zo’n 600 tot 800 km lang waarbij de langste etappe 1000 km is. Gemiddeld slapen coureurs 4 uur per nacht, maar het komt ook voor dat men 60-70 uur niet slaapt en leeft op cafeïnepillen. De rallyrijders dragen luiers want een toiletstop zit er tijdens de rally niet in als iedere minuut telt.

De hele truck wordt gedurende de rally doormiddel van elektronica en camera’s continu in de gaten gehouden. De eerste week rijden ze mooi in de top tien. De tweede week daarentegen gaat helemaal fout. Truck die vast komt te zitten, het sleepoog van de sleeptruck door de voorruit waarbij Wilco geraakt wordt, computer moet illegaal worden vervangen, kapotte motor en 200 km achterop een motor van een locale bewoner om onderdelen op te halen.

Als er tijdens de rally een noodknop zou zijn om te stoppen had Maurik deze zeker gebruikt. Achteraf is hij blij dat deze knop niet bestaat. Het overwinnen van al deze tegenslagen maakt de Dakar mooi. Dit maakt de ontlading en voldoening bij de finish des te groter.

Teamsport
Dakar is ook echt een teamsport. Het team bestaat uit 18 personen met ieder zijn eigen taak en verantwoording. Wanneer de truck onderweg is tijdens de volgende etappe, wordt de bivak afgebroken en naar de volgende basis gebracht. De monteurs slapen overdag zodat die aan de slag kunnen zodra de truck aankomt bij de bivak. Die sleutelen de hele nacht en maken de cabine weer schoon zodat de rijders weer vroeg in de ochtend kunnen vertrekken.

Naast de teamgenoten van de rally heeft Maurik ook een compleet team achter zich staan bij Van den Heuvel Logistiek BV. Niet alleen het managementteam maar ook de andere werknemers en thuisfront staan volledig achter hem. Dit blijkt wel uit het warme onthaal met spandoeken wat hij krijgt bij terugkomst op de zaak.

Met dit boeiende verhaal van Maurik van den Heuvel en de mooie opkomst van de leden, kijken we terug op een succesvolle bijeenkomst als aftrap in het nieuwe jaar.